Ako predstaviť knihu, ktorú som čítal/a
ČAS
- V ktorej dobe sa dej knihy odohráva?
- Koľko času uplynie v priebehu celého deja knihy?
- Súvisí doba, v ktorej sa dej odohráva, tesne s dejom – alebo by sa dej mohol stať v ktoromkoľvek období?
- Sú v knihe spomenuté alebo popisované skutočné historické udalosti?
PROSTREDIE
- V akom prostredí sa dej knihy odohráva?
- V akom sociálnom prostredí sa odohráva dej?
- Je prostredie, v ktorom dej odohráva, reálne alebo vymyslené?
- Súvisí prostredie s dejom knihy, je preň dôležité? Mohol by sa dej odohrávať v úplne inom prostredí?
- Ovplyvňuje prostredie deja hlavného hrdinu knihy?
- Má prostredie, v ktorom žiješ, niečo spoločné s prostredím knihy?
HLAVNÁ POSTAVA (HLAVNÝ HRDINA) KNIHY
- Kto bol v khihe hlavnou postavou?
- Ako by si ho opísal/a?
- Čo sa ti na ňom/na nej páčilo alebo nepáčilo a prečo?
- Menil sa pri čítaní tvoj vzťah k hlavnej postave? Ak áno, prečo?
- Máš s hlavnou postavou niečo spoločného? Chcel/a by si byť ako táto hlavná postava? Prečo áno alebo prečo nie?
- Poznáš ľudí vo svojom okolí, ktorí majú niečo spoločné s hlavnou postavou tejto knihy?
- Mohla by byť hlavná postava reálna a žiť v tvojom okolí?
- Chcel/a by si mať takého priateľa/priateľku?
ĎALŠIE POSTAVY KNIHY
- Aké sú v knihe ďalšie postavy?
- Aký majú vzťah k hlavnej postave knihy? Pomáhajú jej alebo skôr jej kladú prekážky?
- Čo sa ti na nich páčilo / nepáčilo a prečo?
- Máš s nimi niečo spoločné alebo poznáš vo svojom okolí podobných ľudí?
- Aké sú hlavné udalosti, problémy alebo konflikty v deji knihy?
- Ako vznikli?
- Ako postavy knihy riešia alebo vyriešili tieto problémy a konflikty?
- Bolo by tvoje riešenie tiež podobné alebo celkom iné?
- Ako sa príbeh skončil?
(Nemusíš prezradiť záver, ak chceš, aby si knihu prečítali aj ďalší tvoji spolužiaci.)
- Ktorá udalosť spôsobila v deji zásadný zvrat a prečo?
- Čo si myslíš, že je hlavnou myšlienkou knihy a prečo?
- Chcel autor knihy na niečo upozorniť, niečím osloviť?
- Prečo si si vybral/a túto knihu?
- Páčila sa ti, prečo áno alebo prečo nie?
- Ktorá časť knihy bola najlepšia a prečo?
- Ako na teba kniha zapôsobila? Aké pocity v tebe vyvolávala?
- Menili sa tvoje pocity pri čítaní knihy?
- Chcel/a by si byť jednou z ďalších postáv tejto knihy? Prečo?
- Čo nové ťa táto kniha naučila? Čo nové si sa dozvedel/a?
- Zmenila knha niektoré tvoje názory alebo postoje? Ktoré a ako?
- Vzbudila táto kniha tvoj záujem o autora?
Chceš si prečítať aj ďalšie jeho knihy?
- Mali by si túto knihu prečítať aj tvoji priatelia, známi, niekto z rodiny? Ak áno, prečo?
Zdroje
Tomáš SOKOLÁŘ – www.rvp.cz
Infoplease.com : How to write a book report (upper elementary school level) [online]. [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW: <http://www.infoplease.com/homework/wsbookreportelem.html>.
Abcteach.com : Book reports [online]. [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW: <http://www.abcteach.com/directory/basics/writing/book_reports/>.
YOUNG, Donna. donnayoung.com: Book Logs [online]. [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW: <http://www.donnayoung.org/english/bookrpt.htm>.
Tooter4Kids.com : Book report [online]. [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW: <http://www.tooter4kids.com/classroom/book_report_form.htm>.
Edhelpercipart.com : Book report [online]. [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW: <http://www.edhelperclipart.com/clipart/books/THERESABOYINTHEGIRLSBATHROOM.pdf>.
CONCORDIA UNIVERSITY LIBRARIES. How to write a book report and a book review [online]. 7. září 2007. [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW: <http://library.concordia.ca/help/howto/bookreports.html>.
Foundationacademy.net : Book report form [online]. [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW: <http://www.foundationacademy.net/pdfs/readinglist//MS_Summer_Book_Report_Form_FA.pdf >.
WICOMICO COUNTY PUBLIC SCHOOLS. wcboe.org: Book report planning form – PowerPoint Presentation [online]. [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW:
<http://www.wcboe.org/teachers/ajune/BOOK%20REPORT%20POWERPOINT%20PLAN.doc>.
myteacherpages.com: Book Report [online]. [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW: <http://www.myteacherpages.com/webpages/MrsThonus/help_with_homework.cfm?subpage=162624 >.
lovetolearnplace.com: Book Report Forms [online]. [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW: <http://www.lovetolearnplace.com/Books/BookReport.html>.
HOPKINS, Gary. Educationworld.com: Better book reports – 25 ideas! [online]. 19. října 2001 [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW: <http://www.educationworld.com/a_lesson/lesson/lesson109.shtml>.
ROBB, Kim. teachnet.com: Moder ideas then you’ll ever use for book reports-list one [online]. [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW: <http://www.teachnet.com/lesson/langarts/reading/bookrepts1.html>.
MINISTRY OF EDUCATION NEW ZEALAND, 100 Things to do with books [online]. 18. října 2006. [cit. 2008-05-30]. Dostupný z WWW: <http://english.unitecnology.ac.nz/resources/resources/books.html>.